Monday 14 January 2013

لحظه ی با آقای زریر (راووش) هنر مند خوش آواز

 
 
لحظه ی با آقای زریر راووش هنرمند خوش آواز
در صفحه فیسبوک خود مصروف بودم که از طرف دوستم در فیسبوک یک آهنگی که تا به حال نشنیده بودم گذاشته بود. با شنیدن این آهنگ نوشته ی شخصیت نامدار امیر خسرو قبادیانی را قابل یاد آوری میدانم که گفته است:
 (شعر عروس است و هنر موسیقی زیور آن) این هنرمند جوان باصدایی دلنشین همانگونه که این شخصیت نامدار گفته است موسیقی و شعر را هنر مندانه  چون عروس پیرایه میدهد و آنرا از حالت عادی به حالت بلند و قابل شنیدن برای هر نوع ذوق آماده ساخته با صدای گیراه و ذوق آفرینش بر روانها شادی و شادمانی می بخشد.
با موصوف گفت و شنودی داشتم و به طرح سوالاتی، معلومات  در مورد بدست آورم که برای هنر موسیقی بخصوص برای جوانان  مفید باشد.
1-آقای زریر راووش: در مورد تحصیل و سر گذشت خویش به علاقمندان خود می خواهیم که معلومات دقیق ارائه فرمائید.
جواب:درود به شما و ازطریق شما به همه خواننده گان و هموطنان عزیز. به جواب سوال شما باید بگویم، که من صنف اول دوم را در کابل ، بعد سه و چهار را در تاجکیستان و ازآن به بعد را در آلمان تمام نموده ام بعد از ختم مکتب، در رشتۀ هوتل داری تحصیل نمودم و پس از فراغت اکنون در همان رشته کار می نمایم.
2- :با هنر موسیقی از کدام زمانی آغاز نموده اید؟و استاد شما در مورد کیست؟
پاسخ:من از کودکی به شنیدن موسیقی علاقه داشتم، کمتر روزی  اتفاق افتاده است که من موسیقی نشنوم. اما نزد هیچکس درعرصۀ موسیقی شاگرد نبوده ام خود آموز هستم.
3-:به موسیقی کلاسیک علاقمند استید و یا با آواز های مدرن معاصر ویا تلفیق از هر دو ، در لابلای موسیقی به اشعار کدام شعرا علاقه و ذوق دارید و آنرا در پرده موسیقی میکشید و به آواز آهنگین می خوانید؟
پاسخ:خوش آمدن یا علاقمند شدن به موسیقی و ساز مربوط به شخصیت ذاتی موسیقی و سلیقه ی فرد تعلق دارد. بدین لحاظ هر پارچۀ از موسیقی وقتی خوب باشد و دل انگیز بی تفاوت که چه نوع است انسان به آن علاقه می گیرد و با گوش جان می شنود. زیاد ترین شعر ها را خودم می سرایم و پدرم اصلاح می نماید. اما در مورد شعرا اگر شعری احساسم را بر انگیزد حتماً آن را زمزمه می نمایم.
·         4-:همکاران شما در قسمت نوازندگی کدام افراداند؟وصحنه های که روی صفحه ی تلویزون می آید کدام اشکال را در نظر دارید؟
همکار مشخص ندارم اما وقتی به محافل میروم همکار کرایه می کنم.
5-:افغانستان یک کشور پر ماجراست.دشمنان میهن از نظر شکل و صورت تغییرات منفی را در آن آورده اند شما از صحنه های دلخراش کشور در لابلای اجرای موسیقی روی پرده تلویزون میکشید یا نه؟
پاسخ:صحنه های دلخراش نه، اما غم و اندوۀ هموطنان را بیان کردن در موسیقی یک رسالت است.
6- :از موسیقی نوازان بیشتر طرف علاقه شما با آواز و ساز سرود کدام خوانندها است؟
از هنرمندان عرصه ی موسیقی ازهر که به دلم چنگ بزند خوشم می آیدو شخص خاصی برایم وجود ندارد.
7-:سی دی و ویدو کست شما بدسترس علاقمندان قرار گرفته است یانه؟
پاسخ:من تازه دو آهنگ را ویدیو ساخته ام، امیدوارم تا پایان سال چند آهنگ دیگر داشته باشم، بیشتر می خواهم آهنگ هایم به مناسبت های خاص تعلق داشته باشد . چنانکه همین اکنون از دو آهنگ که برای شما فرستاده ام یکی به نوروز و تاریخ بلخ مربوط می باشد.
از پاسخ سوالات خویش دانستم که شاعر،نوازنده و موسیقی دان گرامی فرزند شخصیت نامدار محترم سلیمان (راووش)مورخ حقیقت نگار بوده است و موسیقی را چون پدر خویش به مسایل تاریخی می آمیزد و حرف های هیچ و پوچ را حذف و جایش واژه های تاریخی و مستند را می آورد .
به آهنگ :(بیا که بریم به مزار ) نام پر افتخار بخدی را می آورد و از کلیمه  که گنگ و آمیخته با تخیلات است می پرهیزد.
برایش عمر دراز با سعادت آرزو می بریم و به پدر بزرگوارش شاد باش میگویم.

امان معاشر، خبر نگار نشریۀ زن ونکوور کانادا
خواندگان محترم: این هم یک آهنگ زریر جان بشنوند و لذت برید.


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home